Interesse kinderen in politiek

De Nederlandse politiek is voor kinderen op dit moment niet zo heel interessant. Ik denk dat we het interessant kunnen maken voor kinderen zodat ze meer begrip hebben voor wat er gebeurd in de politiek. Ik denk dat we daar een mooie aanpak voor kunnen hebben. Namelijk het versimpelen van wat er in de 1e en 2e kamer gebeurd. Zo kan er iets komen waar kinderen naar kunnen kijken. We kunnen dan ook een simpele versie maken van de mutatie van de debatten, versimpelen en de moeilijke woorden eruit filteren.

Daarnaast denk ik dat de politiek kinderen er vaker bij moet betrekken en het niet alleen aan de oudere kant van Nederland houden. Daarnaast zien we ook dat er soms een kinderuurtje is, ik ben van mening dat we dat in Den Haag vaker moeten doen, het is echter wel zo dat de politiek gewoon niet zo heel interessant is voor kinderen, dat houd je en kan je helaas niks aan veranderen. Je kan natuurlijk ook de politiek opdragen in wat minder moeilijke taal te spreken. Dat is mogelijk, maar ik heb er een hard hoofd in dat ze dat in Den Haag gaan doen.

Maar wat kunnen wij nou echt doen om het interessanter te maken. Het gene wat we echt moeten doen is: Kinderen niet dom noemen en zich gewoon mogen en kunnen mengen in de discussie. Want het argument is vaak, je bent nog jong je moet nog veel leren, maar dat is nog veel lastig voor jou dus probeer het maar niet. Als we daar mee stoppen en de politiek interessant uitleggen, dan kunnen mensen op jonge leeftijd als interesse kijken in de politiek.

Tot slot ben ik van mening dat je de keuze aan het kind moet laten en ze niks op moet dragen. Dan kunnen ze zelf kiezen wat zij willen, want uiteindelijk moeten ze het helemaal zelf weten en moeten wij ons er niet meer zo mee bemoeien en ze de vrije keus laten.

Door: Fabian Walter

Politiek en kinderen

De kinderen in Nederland willen steeds minder te maken hebben met de politiek. Aangezien het Rijk ervoor wilt zorgen dat de kinderen wat meer met de politiek en de maatschappij willen horen, hebben ze een spel bedacht die ervoor kan zorgen dat ze er wat meer over weten en dus ook wat meer aandacht hebben aan de politiek.

Je begint met het kiezen van een politieke kant(links, rechts). Zodra je dat hebt gedaan kies je een partij die in die politieke kant zit. Zodra je dat gedaan hebt maak je je karakter aan met naam en al. Je mag je eigen pak kiezen en kan je zelf zo goed mogelijk na maken.

nu begint het spel echt. Je begint als eerst met het bespreken met je partij leider. Dit gaat eerst over jou, wat ze van je verwachten en uiteraard hoe het spel werkt. Zodra je hierdoor heen bent ga je verder naar het eerste gesprek in de Tweede Kamer. Met de eerste gesprekken in de Tweede Kamer zit je alleen toe te kijken en wat dingen op te schrijven. Zodra je wat verder in de game komt mag je je gaan bemoeien met de gesprekken. je mag wetten voorstellen en uiteindelijk mag je zelfs gekozen worden voor minister-president. Als laatst moet je als minister-president naar persconferenties gaan en dingen bedenken waardoor Nederland blij met jou zal zijn.

Het Rijk denkt dat dit een goed idee is en dus handig is om te gebruiken voor de jongere generatie. Het Rijk wilt dus ook zeker dat de ouders en verzorgers dit laten zien aan de kinderen en het laten spelen. Ook kunnen leraren dit gebruiken tijdens de lessen.

Door: Luuk Nieuwkoop

Politiek voor kinderen

Ik zou een app willen maken die de kinderen kunnen gebruiken om zelf het geld in te delen van Nederland. Ze zien dan plaatjes met waar ze het aan kunnen uitgeven. Ze zien dan het bedrag maar niet met de worden zoals Miljard maar echt met de nulletjes. Dus 1 miljard word dan aangegeven als ‘1.000.000.000’ en niet als ‘1 Miljard’ .
De kinderen gaan plaatjes zien en waarschijnlijk waar hun interesses liggen gaan ze het geld aan uitgeven. Daarna word er laten zien hoeveel verschil er zit tussen de bedragen die zij hebben uitgegeven en wat het land uitgeeft. Degene waar ze het meest dichtbij zitten worden en groen degene die niet heel veel verschillen oranje en degene die wel veel verschillen worden rood.

De docent van de leerlingen kan er ook een leuk spelletje van maken. Als ze bijvoorbeeld binnen 5 miljard van het bedrag zitten krijgen ze een snoepje (of een stukje fruit als je gezond wil doen) maar fruit is niet leuk snoep wel. Misschien dat ze dan wat meer gaan nadenken over wat andere mensen zullen doen en niet alleen aan hunzelf denken. (Geen idee of kleine kinderen zo slim zijn om daar aan te denken)

Om ze het te laten spelen maak ik er constant 1 level van. Eerst wat ze waarschijnlijk wel al kennen en dan wordt het steeds iets wat ze minder kennen of misschien een wat moeilijker onderwerp is in mijn ogen. En dan zou ik proberen te denken als een kind van 8/9. Hoe moeilijker het wordt hoe meer punten de speler ontvangt bij bijvoorbeeld een aantal van 10 punten kan je een tip krijgen door de punten in te leveren maar hoe meer punten je inlevert hoe beter de tip s die je krijgt als in een cijfer.

Hoe meer punten je aan het einde overhebt hoe groter de prijs kan zijn van bijvoorbeeld de leraar van de kinderen of als ze het thuis doen van een van de ouders. Dit maakt het leuk voor de kinderen en zorgt ervoor dat ze zoals ik eerder heb vermeld dat ze ook aan andere gaan denken en niet alleen aan hunzelf.

En zou zo je eventueel ook nog andere spellen kunnen maken met andere onderwerpen. Gewoon dingen laten zien en dat hun er dan zelf iets bij invullen. Het hoeft natuurlijk niet exact het getal te zijn want dat gaat niet bij kinderen en mensen van onze leeftijd dus laat staan bij kinderen van die leeftijd die kunnen beter een marge krijgen waar ze in moeten zitten. Nederland heeft bijvoorbeeld 360 miljard te spenderen over verschillende groepen dus ze mogen er in totaal 10 miljard van af zitten. Hoe meer ze goed hebben hoe lager die marge wordt.

Door: Sam de Wilde